Jóga u moře 2020, info

Jóga u moře 2020: Chorvatsko – Pelješac – Trpanj

Jóga u moře 2020 je stvořena pro ženy, které nechtějí jezdit samy.  Jih Chorvatska, poloostrov Pelješac, městečko Trpanj. Místa pro cvičení: upravené skalnaté pláže. Pro koupání: skalní koupadla, schůdky, oblázková pláž. Místo pro jógu má pro nás již šestiletou tradici. Vhodné pro začátečnice i pokročilé, i pro muže. Při cvičení se k nám často přidávají lidé z okolí a vtiskují nám  kosmopolitní šmrnc.  

Lektorka Pavla Hobstová,  Jóga v denním životě podle Sw. Maheschwaranandy. 

 

Během jednoho týdne vás čeká vás 15 hodin jógy zdarma: každý den ráno a večer. Zdravotní program poskytuje brněnská neziskovka Večernice zdarma.  http://vecernice50.cz/

Jóga u moře 2020: Termíny

28.8. – 5.9. 2020:  jeden nebo dva týdny

Výjimečný rok, výjimečná omezení. V posledních dvou letech jsme jich měly k výběru 8. Na přelomu jara 4 jarní týdny a na konci prázdnin 4 týdny podzimní.  Letošní rok je z důvodů obtíží kolem covidu 19 velmi omezený. Vyrazíme jen na jeden týden na konci prázdnin, Zájemkyně zde případně mohou zůstat ještě o týden déle.

Cena

15 hodin jógy v týdnu zdarma: každý den ráno a večer 

Cena zahrnuje: Jízdu busem, trajektem, ubytko. Organizaci. Cvičení je zdarma, abychom šířily jógu, potažmo zdraví a tím podpořily svou nezávislost, fyzickou, psychickou a díky tomu ekonomickou.

 

 

vecernice50@centrum.cz,      tel: 607659654                   

Zájemci posílejte prosím zálohu

3 000 Kč na č.ú. 2000832682/2010

Do poznámky napište prosím vámi vybraný termín, jako specifický symbol použijte vaše tel. číslo.

Po zaplacení zálohy vám přijdou bližší pokyny e-mailem v době přibližně měsíc před odjezdem. V té době vás vyzveme také k zaslání doplatku. Jeho výše záleží na délce vašeho pobytu ( 1 – 3 týdny), ubytování (samotka, dvoulůžák a pod)

 

 

 

Cesta autobusem

Se  společností Online-BUS z Brna – Pisárek, brána výstaviště č. 10.

Odjezd pokaždé v pátek  z Brna v 16.30.  Možnost domluvy odjezdu z Prahy Letňan, Ostravy.

Odjezd  z Trpanj v sobotu večer, v  19.00. Domů dorazíte v neděli ráno, či dopoledne.

Bližší pokyny k odjezdu dostanete před odjezdem e-mailem, včetně plánku cesty na stanoviště autobusů. Počet jízdenek ověřujeme raději několikrát, komunikujeme e-mailem a telefonicky, prosíme o pochopení a trpělivost.

Po této trase (Online-BUS) jezdíme již několik let a cesta překvapuje svou lehkostí. V pátek večer řidiči nastartují, vy se zabydlíte na sedadle, seznámíte se. Usnete, ráno v 6 hodin jste na místě. Nebojte se, jde to dobře.

 

 

Ubytování v soukromí u místních žen. Není rozdíl od ostatních let.

Podle potřeb a situace obýváme 2 až 4 domy.

Pokoje 2  lůžkové, omezený počet jednolůžkových a třílůžkových, k dispozici kuchyňka , WC, koupelna. Balkony, terasy a zahrada. Možnost vaření, nákupu v supermarketech a stáncích s ovocem, čerstvé ryby.

 

 

 

 

Vybavení domů

WIFI:    je dostupná.

Toaleta v každém apartmánu. Povlečení, deky, ručníky jsou k dispozici.  Apartmány jsou dobře vybavené, včetně kuchyňského nádobí,  doporučujeme s sebou ostrý nůž, občas chybí. Možnost ubytování ve vile na kopci s výhledem na moře letos není dostupné.

 

Pojištění

Zařídí si každý sám.

Doporučení:  Pojistěte se prosím podle vašich zvyků u své banky, nebo u své zdrav. pojišťovny.

Pojištění na COVID nabízí pojišťovna AXA, ale jedním dechem dodává, že pokud  stát, který navštěvujeme, bude označen jinou barvou, než zelenou, tedy není semdoporučen vstup, pojistka neplatí. A tento stav se, jak víme, nepředvídatelně mění. To je dobré vědět při rozhodování o pojištění.  V rozhodování vám nepomůžeme :)).

Ordinace lékaře 

se nachází v místě pobytu. Dobrá a příjemná lékařka. Lékárna vedle ordinace.

Jóga u moře 2020: COVIDOVÁ OPATŘENÍ:

Jízdenky nakupujeme co možná nejpozději, což lze učinit 10 dnů před odjezdem. V případě úředních potíží mezi státy, nebo osobních překážek lze cestu stornovat se ztrátu přibližně 25 – 50%, 48 hodin před odjezdem ztráta 100% za jednu jízdenku.

„Bumážku“, potřebnou pro vstup do země, ošéfuje dopravce, za vás ji vyplní Večernice. Potřebná jsou k tomu obvyklá cestovní data (jméno, číslo OP nebo pas, národnost, datum narození), která pošlete mailem na Večernici.

Pro pobyt cizinců na chorvatském území platí pokyny o dodržování hygieny a obvyklých protiepidemiologických opatření. Život zde běží jako jindy, do obchodů, hromadných dopravních prostředků kostelů, k památkám a k lékaři vstupujeme s rouškou na ústech. 

(viz odkaz)

Co s sebou

Jóga u moře 2020: Chyť si šanci!

Stačí velmi málo:  Cestovní doklad,  občanka nebo pas  , nákupní karta nebo peníze. Maska. Vše ostatní, co potřebujete, lze koupit v místě. V městečku najdete několik obchodů a restaurací, kde lze platit kartou. Peníze – Kuna – potřebujete především u drobných stánku, nebo u soukromníků. Peníze lze vybrat v bankomatech, najdete jich v městečku několik.

NUTNÉ: LÉKY, KTERÉ  UŽÍVÁTE !!! 

Doporučení: 

Plavky, botky do vody (přístup do vody: skály, oblázky, i příjemné schůdky). Dá se ale koupat i bez plavek a bez bot.

Karimatka: Pláže jsou kamínkové, nebo skalní koupadla, velmi pohodlná, hladký povrch a schůdky do vody.  Karimatka je universální pomůcka, vhodná na cvičení i na ležení, lepší než ručník. Nedoporučuji cvičit na úplně tvrdé zemi. Společenské šaty žádné, stačí se přepudrovat. Slunečníky netřeba, jsou tu stinná místa za skálou, mezi stromy atd.

 

Výměna kun:

Doporučení: pokud používáte platební kartu, stačí vám tisícovka korun  na drobnosti, jako jsou zmrzliny a ryby na trhu, místní produkty jako je olej, med, víno, rakije v biokvalitě. Kuny lze vybrat z bankomatu v místě pobytu. Ostatní zboží lze koupit  na karty, debetky i kreditky –  v obchodech i hospodách.

Výlety: Letos budou omezeny,

Cvičení: ráno a večer, hodinu domluvíme. Po zkušenostech z  minulých let nás už všichni místní znají a cizí lidé se přidávají ke cvičení. Včetně psů. Budou na vás milí.

 

Přístup do moře 

Moře je od našeho hlavního bydlení vzdálené 3 minuty, ale vybrat si můžete i vzdálenější koutky. Tak tedy od 3 do 15 minut. Městská pláž je oblázková, ostatní upravená skalní koupadla. Přístup pozvolný, nebo prudký, také železné schůdky.

Naše techniky:

Nehybnost a koncentrace

Jóga u moře je velmi specifickou podobou jógy. Usadíte se na jihu Chorvatska, v malém a tichém městečku Trpanj, kde se zastavil čas. Každý den sem připlují lodi, vyklopí turisty, ale ti brzy Trpanj opustí,  jedou dál. Vy zůstáváte, soustředíte se na sebe.  Cvičíte pár centimetrů od mořské hladiny, dvě hodiny denně vás vede lektorka. Další program je na vás.

Na skalách, které lemují moře, snadno vklouznete do stylu koncentrace na sebe samé. Všechno ostatní pro vás ztrácí význam.  Používáte techniku, které se dnes módně říká mindfullnis:  všímání sebe sama. Svých pohybů, pocitů, myšlenek. Myšlenky méně důležité nakonec vytěsňujeme. Pokud vás zde vůbec něco vyruší, buďte si jisté, že to je něco krásného: třeba duha na obloze, nebo delfíni.  Protože zde pracujeme na začátku a na konci letní sezóny, je tu obrovský klid.

 

 

Meditační technika všímavosti

Jóga u moře 2020 se na ni soustředí více než jiné roky. Používáme ji během každého cvičení. Všímavost je soustředění se na sebe sama: soustředíme se na chvíli tady a teď, uvědomujeme si ji. Tím vytěsňujeme myšlenky na cokoliv jiného.  Výsledek:  soustředíme se pouze na jednu svou myšlenku: na sebe. Jsme tady a teď jen my, já, nic jiného. Netěkáme myslí k jiným věcem, ani k minulosti, nemyslíme na to co dnes bylo. Nic nehodnotíme., nic neplánujeme, neočekáváme.  Všímáme si dílčích pohybů během zaujímání pozice a vnímáme pocity, které nám děj přináší. Uvědomujeme si je a ukládáme do buněčné paměti. 

Pro začátečnice i pokročilé

Jóga u moře 2020 zve začátečnice i pokročilé, a také ženy, které jógu nikdy necvičily. Považujete jógu za pomalou a nudnou? Zde možná svůj názor změníte. Je to jeden z předsudků, kterým byla u nás jóga opředena před několika desetiletími. Ano, pozice zaujímáme pomalu a pomalu je také opouštíme. To proto, že pozice protahovací i posilovací jsou nejúčinnější, když v nich chvíli setrváme. I během malé chviličky se mění dočasně náš krevní oběh a proto by bylo nevhodné spěchat. Tělo se chce zvyknout. Procesy probíhají jinak, než při rychlé gymnastice, nebo aerobním sportu.

Naučíte se tu vnímat své tělo a tím jej víc a víc posilovat. Také posunujeme hranice svých možností o kousek dál.

 

Tělo:

Cvičíme dvě hodiny denně, ráno a večer pod vedením lektorky. Nastolíme velmi jemný a přátelský denní řád. Cvičení, plavání a chůze (neustále velmi blízko moře) vás nastaví do změněného režimu, úplně odlišného, než máme  během celého roku. Posílíte své tělo, uklidníte a zastavíte mysl. Přesto váš denní program bude velmi pestrý a posilující.

Naše vybočení z komfortní zóny  není lenošivé, ale ani vysilující. Vystoupíte z běžného stereotypu a a léčíte svou psychiku.

 

Mysl:

Pokročilí si prohloubí své znalosti, upraví některé techniky či postoje. Prozkoumají další varianty svých oblíbených ásán. Poznají hranice svých dílčích možností a možná je upraví. Začátečníci se naučí techniky dýchacích cvičení, a postupy správného zaujímání jógových pozic tak, aby bylo cvičení co nejvíc přínosné. Našich kurzů se mohou účastnit také muži.

S přibývajícím věkem se  zužují naše životní možnosti. Přesto, že díky zkušenostem se dají rozšiřovat.  Možná se podělíte o své obyčejné životní příběhy a prozkoumáte své postoje  k  společenským dějům, možná si všimnete svých vnitřních přesvědčení, podle nichž žijeme, i když nevyhovují.   Můžete je začít je měnit, tady přijdete na to, jak.

Jóga v denním životě

Cvičení jógy podle systému Jóga v denním životě, jeho autorem je sw. Mahešwaránanda, indický profesor jógy, který momentálně žije v indickém Rajastánu, v ášramu, který během svého života zbudoval. Jeho systém cviků je určen pro Evropana, člověka, kterého moderní doba poněkud oslabila. Systém začíná velmi jednoduchými cviky a pozicemi, které zvládne úplně každý, dokonce i staré či nemocné osoby. Během doby se adept „procvičí“ až k složitým ásánám, vhodným jen pro zkušené. Celý proces cvičení člověka posílí, protáhne a tím si cvičenec posunuje své hranice možností, ať už fyzické, nebo i mentální, které s naším tělem souvisí.

Cvičením vás bude provázet Pavla Hobstová. Jógu praktikuje od svých dvaceti, pod vedením „indoevropského“ jogína sw. Mahešwaranandy, Inda, který působí v Evropě.  Jako lektorka působí od třiceti let. Nyní působí jako lektorka v neziskovce Večernice, která sdružuje starší ženy. Působí v Brně.

 

Pavla Hobstová, lektorka pro starší ženy